Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Det här är Totte min nya häst

Publicerat 2015-03-06 10:09:55 | i kategori Allmänt

Tänkte berätta för er om min nya häst Totte.
 
Totte är en ettårs hingst född i Juni. Han kom till mig i början på Januari. Han är efter hingsten Pessoa VDL och mamman är ett sto som gått 140cm efter hingsten Cardento.
 
Totte är en väldigt trevlig häst, han är nyfiken, social och orädd. Hans bästa kompis för tillfället är vår shettisvalack Lucky Luke. Lucky han lär Totte allt han kan....och det märks. För det viktigaste i Tottes liv just nu är mat. Lucky har väl förmodligen lärt honom att mat, det är inget man skojar om och man vet aldrig när man ser mat igen så det är bäst att ta för sig.
 
Totte går i en hage med Lucky bredvid vår käre Manne. Detta är till Mannes stora lycka. Manne står med  fodertunnan (i munnen) i timtals och Totte står och grejar med mulen i den...det ser jättekul ut, som ett slags samarbete dem emellan.
 
Totte är redan hingstig av sig. Han nafsar och grejar när man leder honom och pappahar konstaterat att vi nog inte kommer kunna behålla honom så länge som hingst som vi brukar göra med hingstarna här hemma (tills de blir 3 år i november månad efter bete).
 
Förövrigt så tycker jag Tottemannen rör sig vackert. Han har swung i steget i både traven och galoppen. Han hoppade över fodertunnen häromdagen och Ida smsa mig att han hade ett fint scope den lille. Han mäter för dagen 145cm i manken så jag hoppas verkligen att han blir en STOR KILLE. Har den senaste tiden haft små hästar så visst hade det varit kul med en häst som mäter närmre 170 (eller lite över hihi).
 
 
Jag älskar att jobba med unghästar. Tycker det känns extra kul att ha en från början, det var längesen nu. Mighty och Perra var precis inridna när jag tog över dem, dock så var de ju 4,5 år gamla. Nu får j ag chansen att jobba med och påverka från tidiga år. Senast jag hade en åring att jobba med vad vårt fuxsto Golden Destiny. Hon var världens smidigaste häst att rida in.Dels var hon snäll och sen var hon hanterad så mycket. Så Totte han ska få utsättas tidigt för saker.
 
Kram Fia
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: