Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Tänkte bjuda min curlade bebis på varierande aktiviteter...

Publicerat 2014-01-03 07:02:54 | i kategori Allmänt

som jag tidigare nämnt så tror jag verkligen på att variera träningen för hästarna. Jag tror de blir mer positivt inställda till arbete, att de musklas bättre och att de håller bättre...variationer kan göras i det oändliga. Rida på olika underlagt såsom hårt,mjukt, lutning (upp och ner), bland stock och sten. Man kan rida, kan köra eller jobba hästen från marken på andra sätt.
 
Själv har jag tänkt mig mycket uteritter, mycket skritt och mycket galopp....ridning i skogen på stigar där hästen måste lyfta på fötterna och om den inte kan måste den lära sig att hålla koll. Jag kommer att töm köra Sparven och Perra framförallt för att jobba upp deras bukmuskulatur. När man töm kör kan man också variera sig till det oändliga, man kan jobba med bommar man kan ha hästen inspänd på olika sätt. Fördelen med tömkörningen är att man inte belastar ryggen genom att sitta på hästen samt att man använder ett till sinne...nämligen ögat.
 
Något som jag brukar göra med mina unghästar också framförallt är att jag brukar träna lydnad med dem när jag leder in och ut dem ur hagen. Jag brukar göra halt, klappa på samma ställe på hästen, gå göra halt igen. Nuförtiden stannar hästen när jag stannar. Jag tycker inte det är trevligt med hästar som bara går på utan att lyssna. För mig är det också en början att lära hästen proo och smack. All hantering som är på ett bra sätt bygger ju också upp ett förtroende mellan mig som ledare och hästen vilket jag anser viktigt att ha (spårar ur lite känner jag;)
 
Tänkte longera hästarna litegrann också, ska väl göra det först innan jag tömkör, efter jag gjort det och ska börja tömköra kommer jag börja körningen på volten och ha inner töm knäppt som en longerlina. En del hästar kan ju vara väldigt känsliga för yttertömmen på rumpan och då är det lättare att ha kontroll på hästen om inner töm är spänd på det viset. Den 22/1 börjar jag hoppträna i grupp, jaghar dock inte bestämt mig för om jag ska ha kvar första platsen eller inte. Vi får se helt enkelt!
 
 
Nu ska jag jobba, hoppas ni får en toppendag...passa på och rid idag, underlaget är ju toppen,. Det är  bara att "bränna på"!
 
Kramar Fia
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: