Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Förändringar som triggar igång motivationen

Publicerat 2013-10-13 13:41:00 | i kategori Allmänt

Det har skett en del förändringar i stall vip wins på sistone. Jag, Sofia har skaffat en ny häst. Detta är en häst som har en lång väg framför sig innan han kan komma ut på tävlingsbanan. Jag ser denna nya häst som en utmaning! jag tycker att han blir ett tydligt exempel på hur man ska tänka gällande träning på hästar. Hästar är som vi männsikor olika, en del är tjocka, en del hatr svårt att hålla hull, en del är tygre bygda av naturen, en del är lättare och kanske har längre ben.....hästar är liksom oss människor också olika i humör, personlighet och vad de tycker om att göra...en del är också lata och en del mer arbetssamma precis som oss!!!
 
Därför tycker jag att det säger sig självt att man måste anpassa träning efter individen...alla är inte stöpta i samma form och gynnas därför inte av att tränas på exakt samma sätt eller sak.
 
Min nya häst är för dagen tunn, omusklad. Han är däremot sansad och trevlig....han är inte så gammal bara 6 år.
 
Eftersom han är tunn över ryggen skulle jag ALDRIG sitta ner och tynga honom mer än att han får bära runt på mig. Jag vill ha riktiga ryggmuskler på honom först...detta tar tid. 
 
För att få detta kan jag inte sitta och jobba på banan och göra krävande övningar (samling mm), jag måste anpassa mig efter honom. Han tycker om att bli utriden, han tittar nästan aldrig på saker, han är modig...öronen är spetsade framåt och han har mycket bjudning! Med bjudningen kommer också mjukheten!! Han är en stor häst med lång hals, det jag tänker extra mycket på är att inte dra in halsen med handen utan rider med lite längre tygel och använder benen först och möter upp med handen. Tror det är vanligt förkommande att man gärna drar ihop en stopr häst på det viset, för är halsen lång på den känns den längre i formen än vad den egentligen är. Risken med det är att man får hela hästen hängandes i handen...hur kul e de? särkilt om hästen är stor!
 
Jag rider honom upp och ner i backar, lätta intervaller i galopp och står upp i stigbyglarna....Övergångar tränar vi på...och så basic är det nu och ett bra tag framöver...tror jag har en rikigt fin häst på gång! Han har två syskon på mödernets sida som gått svår klass varav en av dem vunnit 150cm. Uppfödarna tycker att min häst sparven som jag kallar honom är lik den uppföddningen som vunnit 150! KUL!
 
 
Ida, sandra, jonna och jonna har tävlat i helgen! Alla har varit superduktiga!! Jag känner mig grymt stolt över mina team kamrater. Bästa Emma har varit med också!! LYCKA att ha alla dessa fina själar runt sig! 
 
Jag har inte haft mycket tid att skriva, men finns inte tiden och jag skriver ändå blir inte inläggen bra! Jag är dock flitigare på instagram, vill ni följa mig där heter jag sofia_berglund81. Där skriver jag på engelska eftersom jag har många utländska följare (dålig engelska dock).
 
Ha en bra dag!! Kram fia
 
 Jonna.L (emma har fotat)
 Jonna.s (emma fotat)
Ida (emma har fotat)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: