Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Utvärdering av ridpasset i ridhuset igår....

Publicerat 2013-02-15 13:00:32 | i kategori Allmänt

 
Ibland kan man ha entanke kring hur man vill ha det men sedan få en bekräftelse på att man borde göra på ett annat sätt. Jag skrev ju igår att jag tänkte rida med vanligt tränsbett då jag enbart skulle hoppa på cavaletti och jag räknar inte det som hoppning.
 
Det fungerade väldigt bra med Manne. Anledningen till att han egentligen har pelhamstång när jag hoppar är att han blir alldeles för TAGGAD på tävling och även ibland när vi hoppar hemma. Han brallar, stökar, blir möteskygg, bockar...han gör allt bus (han är inte dum utan bara laddad). Så fort Manne får på sig pelhammet är det som om han tänker:
 
OK BÄST ATT SKÄRPA SIG, NU ÄR DET SERIOUS SHIT! Han blir väldigt lätt att rama in och jag fastnar inte i förhållningarna på honom och det gör honom mer nöjd! Hemma trimmar jag på vanligt tredelat och har alltid remont nosgrimma på honom(detsamma på Izno). Han är mycket fin på det och jag tycker om att rida på tredelat.
 
Sen kommer vi till Izno. Han har pelham eftersom han tar för mycket "egna initsiativ" mot hindren. När jag förhåller gapar han och skakar lite på huvudet och fortsätter som vanligt(inte alltid obs..). Samtidigt hoppar han inte över små cavaletti lite lätt och smidigt som Manne gör just nu, utan han ska BRALLA, BOCKA, SLÄNGA MED HUVUDET och gärna HOPPA ALLDELES FÖR STORT över plutt hindren.
 
Detta är ett problem för mig, jag blir spänd (dock inte fast i handen)...men änså spänd i kroppen och i och med att jag vet att han blir brallig och jobbig så dämpar jag bort hans galopp och allt blir helt plötsligt svårt och inte så där okomplicerat som jag vill att det ska kännas.
 
Izno är som "smör" i munnen, härlig att rida och lyssnar fint i markarbetet..han blir nästan lite mer stum i munnen av pelhammet, men han "ligger på det ärligt och stadigt" och jag känner att jag vägar sätta press med benen och få en bra galopp. Därför kommer jag ett tag framöver ha pelham även när jag rider små cavaletti hinder. För att undika spänning hos mig. Det är ju trots allt ett av de målen jag har att sträva mot i år. Att vara avspänd och lugn i sinnet på tävling!
 
KRAM ALLA!!  Vi hörs!! // Fia
 
 
 
Postat av: Tussie & London - med drömmar om SM

Superfin blogg! Jag önskar dig en trevlig helg (:

Svar: Du har en väldigt fin blogg också! Tack detsamma!
stallvipwins.blogg.se

2013-02-15 @ 15:13:33
URL: http://londonryttaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: