Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Det är bara till att fortsätta.....

Publicerat 2013-02-17 16:55:37 | i kategori Allmänt

kämpa på! Idag blev det på grund av väglaget endast 3 hästar ridna, det skulle ju varit 4!
 
Izno var överladdad idag. Svårigheterna som kommer med det är att rytmen försvinner och att jag "letar lägena" alldeles för mycket. Izno vill gärna slänga sig iväg mot hindren och backar inte av någonting alls...i alla fall inte i början på hoppningen.
 
Jag började med att hoppade fram på ett litet räcke, han kändes väldigt fin och mjuk i kroppen. Efter att ha hoppat honom på det värmde vi upp på en oxer på böjt spår med bom framför och bakom. Detta gör vi för att se att han håller en bra galopp i svängen och att jag har honom rund för min inner skänkel och inramad med ytterhjälperna.
Denna övningen klarade Izno galant.
 
Efter det red jag honom på en linje där det var 4 galoppsprång emellan räcke och kryssoxer. Detta blev lite jobbigt för oss, han blev väldigt laddad, bjöd för mycket på första hindret därmed blev det tight för honom med 4 galoppsprång i linjen. Izno mäter 159cm i manke men har en väldigt stor galopp, vilket är bra för det mesta.Men blir lite kämpigt när han suger för hårt mot hindren. Vi hoppade linjen 6 gånger. De två sista gångerna kändes han lugn och reglerbar. Så här med facit i hand skulle jag hoppat honom lite till när han väl coolat ner sig. Och det är därför jag alltid är noga med att lägga ner den tiden som krävs för dagen(var dock tvungen att anpassa mig efter min chaufför idag).
 
Han hade inte den där riktigt fina kvaliten på sin språngkurva som han brukar, det beror på att han har bråttom(tycker det är såååå kuuuul). Ju mer han kommer hoppa nu i vår, desto bättre kommer den att bli.
 
SÅ, nästa gång jobbar vi vidare med lite mer serier först och sedan avslutar vi med en evighetsbana då han får gå många språng på raken och lära sig att coola ner, samtidigt som jag får hitta rytmen och bli mer avspänd.
 
Manne skötte sig fint, lite mer spänd än vanligt. Vi behöver arbeta mer med hans yttersida i vänster varv, Det märktes tydligt att han inte var med mig de två första sprången då han landade vid sidan av landningsbommen(på oxern med bom framför och bakom). Då la jag på mer ytterskänkel och ledde  med innertygel och då fungerade det super!!
 
Jag red också en 13 årig dressyrvalack. RIKTIGT KUL var det!! Vi hoppade lite småhinder och efter en stund fick ägaren hoppa upp och det gick hur bra som helst! Jag tycker att det är roligt att rida andras hästar eftersom man själv inte speglat dem med sin egna ridning. Jag gillar att "känna hästen" i början. Denna hästen är så härligt stabil och lugn också vilket jag inte är van vid iom att mina "unga" hästar som är 11 och 7 ALLTID är på ladden.
 
Hade tänkt att åka till ridhuset imorgon också, men inser att jag har arbete från 8:30-20. Så imorgon blir till att leda hästarna i spåret!
 
Ha det toppen alla! Kramar Fia
 
Izno
 
Manne

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: