Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Tack för allt!

Publicerat 2013-12-11 19:45:00 | i kategori Allmänt

åtta år! Ja så många års samarbete blev det mellan mig och min lilla favorit Izno. Jag köpte Izno när han i novemner när han var 3 år gammal. Han var fortfarande hingst, liten, svart och rapp som tusan! Han mätte bara 156cm och jag tror att det var därför jag fick lov att köpa honom. Han var för liten för att visas på 3 års testet. 
 
Jag red in Izno under julen där när han blev 4. Izno var en väldigt vaken och spänd häst i unga år. Den enda hästen de senaste 10 åren som jag trillat av från skritt och när jag ridit ut, det har varit Izno!
Izno var väldigt spänd länge på tävling också, jag kommer ihåg att han skulle debutera 130 som 6 åring men fick vänta ett år extra eftersom han ibland kunde få in ett extra galoppsprång eller att han tittade på något hinder,
 
Nu 8 år senare har han vunnit 130cm, smålandsmästerskapet och startat 135cm. 
 
Om jag fick beskriva honom med tre ord skulle det vara: Finurlig, charmig och innovativ. Kommer ihåg att pappa fick jaga Izno en halv dag när han hoppade in och ut ur olika hagar vi hade på gården.
 
 
Under året som har gått har Izno gått många tävlingar med bra resultat. Bästa resultat i 130cm har varit ett ner som jag helt tar på mig(höll lite hårt i honom in i en trekombination eftersom jag var nervös).
 
Av en slump hittade jag sparven och fastnade för honom direkt, en ambitiös, snäll häst med bra möderne och endast 6 år. Jag älskar att arbeta med unghästar och utvecklingen av hästarna känns som den största moroten för mig. Hur mycket jag än älskar en häst så sätter jag strävan efter utveckling  högre. Hade jag strävat efter mer utveckling med Izno hade 140 varit ett mål, ett mål som jag tror jag hade haft svårt att uppnå med honom. 
 
Izno är en liten häst 159cm och han får ta i väldigt mycket om jag lägger honom för djupt eller för långt ifrån hinder. Därför har jag valt att gå vidare med sparven som jag hoppas,tror på och vill utvecklas med. 
 
Izno är nu hos en tjej där han får vara läromästare vilket jag tror kommer passa honom ypperligt.
 
 
Jag och Sparven har verkligen hittat varanndra, men jag måste säga att jag har väldigt lätt för att hitta positiva sidor hos hästar, lätt att tycka om dem och det är min styrka!
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: