Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


sjuk....

Publicerat 2013-12-14 12:51:00 | i kategori Allmänt

Jag, Fia har problem med mina öron. Detta är något som hängt i hela hösten. Därför har jag bestämt mig fört att varva ner och försöka bli frisk nån jäkla gång! Även om underlag och väder just nu är alldeles ypperligt för att hålla igång hästarna så väljer jag att ställa av dem helt fram till jul! 
 
Perra har därmed fått en höst med lugn ridning och relativ mycket vila. Det känns ändå rätt bra eftersom han bara är fyra år. Jag har bestämt mig för att matcha honom lugnt nästa år. Han ska få utvecklas i sin egna takt och målet är att han ska bli en modig häst med massa självförtroende!
 
Sparven ska som sagt byggas upp under vintern och det som är så spännande är att man har ingen aning om vilka klasser man kommer rida nästa år...det har jag ju iofs ingen aning om gällande Perra heller. Jag kommer att ta hjälp med att lägga upp en plan med varje häst. Förra året var det Anita Sande som låg bakom planen på mina hästar under vintern vilket kändes väldigt seriöst och bra! Hästarna var nästan för fräscha när tävlingarna drog igång. 
 
Denna gången ska min dressyr tränare Angelika vara med i planen vilket känns toppen. Jag har ju också min hopptränare Jens Wickström som jag har fullt förtroende för och som jag känner att jag kan rådfråga när jag vill. 
 
Sparven är en typiskt "curlad" häst! Jag har en tjej som jag hjälper med hennes häst och uttrycket "curlad" kom helt spontant från mig,.Jag sa till henne att hennes häst är curlad som ett litet barn,,,får bästa maten, finaste utrustningen och får bara åka runt och göra massa roliga saker!! Det roliga är att den hästen som bara får göra roliga saker, bra markarbete, varierande träning, gott omhändertagande på alla plan. den hästen har utvecklats enormt...detta är något jag tror på. Att hela tiden lyssna av hästen och ge den det bästa!!! Dessutom att hantera mycket och ge hästen en positiv känsla hela tiden.....göra den lycklig helt enkelt!!
 
Här är en film från den curlade hästen =)! På videon arbetar jag henne på ett par enkla bomövningar där jag får in innerskänkel, möta med ytterskänkel, träna på att få henne rak och tränna på takt och rytm =). som ni också kan se låter jag henne själv välja formen, alltså jag tvingar inte ner huvudet på henne. vissa hästar kräver lite tid under passet då man rider. Jag tror på att rida hästen ner i formen från skänkel. Det är väldigt lätt att man startar från handen till skänkeln och särkilt då man sitter på en så stor häst som denna (nästan 180). 
 
 
 
Ha en bra dag! Kramar Fia

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: