Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Laddat och laddat och laddat

Publicerat 2013-12-21 21:44:30 | i kategori Allmänt

Kan liksom inte riktigt hålla mig, trots förkylningen från helvetet och mycket att göra med julstöket kan jag inte låta bli....Ida bästa syster ringde mig igår och frågade om jag ville rida ut idag....å ja jag kunde verkligen inte säga nej!
 
Ett tips till er som vill kolla tempo och sträcka, ladda ner sportstracker app om ni har en smartphone. Vi red idag ca 8km med hästarna. Det blev mest skritt och lite trav.
 
Jag läste en intressant artikel med Anders (eller Niklas kommer inte ihåg) Lidbeck som skrev om hållbarheten hos hästen. Just nu tänker jag bygga upp och kondition kring mina hästar...Jag vet att Lidbäck skrev om en igångsättning då man red länge och långt varje dag i 8 veckor...hinner kanske inte med denna typen helt, men tänker man kondition och uppbyggnad så är nog mängdträning bra!
 
Ungefär som en annan när man går till gymmet, jag kör cardio på löpbandet eller crosstrainern för att få bättte kondition och minska vikt, kör styrketräning för att bygga muskler och då blir passen rätt korta...ungefär samma med hästen. Trim i ridhuset, stämmer allt och man sätter press behöver man ju inte nöta, ibland kanske 20 min intensivt med hästen räcker.. Sen hänger ju allt givetvis ihop...
 
Snappade också upp litegrann från Patrik Kittel, han är pratade just om det här med att skritta fram, han har anställda till att leda hästarna i manegen först 20min sen skrittar han själv fram i 20, hans hästar skrittar alltså 40min innan han börjar kräva och trava. Nu har ju jag varken tid eller anställda men visst är det en intressant tanke. 
 
Är ju väldigt sugen på en skrittmaskin, jag vet ju att hästarna vid dåligt väder på vintern framförallt bara står och hänger i sina hagar, man kan se spåren i snön fram till mathögen och sen är det nog med det.....NU SNÖAR JAG IN PÅ ANNAT KÄNNER JAG!
 
 
SÅ, IDAG DÅ! Ida fick verkligen hålla i hatten när hon red en överladdad Manne, Sparven dock är bara så underbart snäll, fast laddad oxå ;)!! Manne gjorde både bakutsparkar, skenmanövrar och tvärvändningar...puh...jag förstår verkligen Ida nu! Det gäller verkligen att vara på sin vakt och inte sitta och drömma för då ligger man där på marken!
 
Imorgon ska jag åka och handla den sista julmaten, mat till sparven och sen blir det uteritt igen och mys med familjen. 
 
Hoppas ni får en bra kväll och en bra helg. Kramar Fia
 
Satt och tittade på WC från London. Visst är Sparven väldigt lik Peder Fredricsons Cash in! Inte bara i kroppen utom i huvudet också!
 
 
Hur mycket längtar man inte efter detta då? <3 <3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: