Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Överkokad i hjärnan och årets premiärhopp med Perra

Publicerat 2014-01-08 21:16:07 | i kategori Allmänt

Så är man hemma efter ett pass i ridhuset ikväll igen. Jag är sådär nöjd med min ridning på Perra idag. Det jag hade fokus på var att titta upp, sträcka på mig och komma nära sadeln, långt fram i sadeln. 
 
Idag har Perra fått mig att jobba fast det egentligen enligt mig ska vara tvärtom. Fokus var åter igen att få honom avslappnad....lättare sagt än gjort. Nu är det ju så att Perra nyss fyllda fem år är en talangfull femåring med vass stam, humör samt att han inte ens har blivit riden ett halvår regelbundet....Så ibland får man väl helt enkelt släppa kraven lite, Man blir väl bortskämd när man har så ridbara hästar som jag har nu.
 
Under bara en långsida idag har Perra fått mig att tänka tusen tankar på hur jag ska rida och vad jag ska göra. Vad som blivit mer tydligt för mig nu är att han tar min högra skänkel sämre än den vänstra. Det är bara att jobba vidare på. Jag red en bomövning som gick väldigt bra, den handlade om att rida framåt genom svängen och balansera upp mot bommarna, precis som man gör på hinder.
 
Detta klarade han väldigt bra, han är väldigt försiktig och uppmärksam på bommarna, vilket har fått mig att inse att det är bommar vi ska rida på för att han ska fokusera på sitt arbete. Han var jättefin över bommarna och även emellan dem. Han behöver ju härdas med allt nytt också så bomövningar på massa olika vis är vad vi ska fortsätta med.
 
Tog ett litet skutt med, det tyckte han var roligt, känns som en fördel när man ska använda honom som hopphäst;)! 
 
Jag har ridit ut min coola bruna bästis sparven idag! I LÖÖÖÖV HIM!!! Superfin i vartenda steg hela turen. Pigg, eftergiven och i fattningarna sätter han bakbenen under sig så fint. När han inte vill bryta av till trav från galoppen står han i princip på stället och galopperar utan att lägga sig i handen..hihi..söt!!
 
Imorgon åker vi till ett annat ridhus och trimmar, då ska sparven få skutta lite!
 
Ha en underbar kväll
 
Kram Fia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Fina lilla Emma var med i ridhuset idag och fotade oss
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: