Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


känslan från igår

Publicerat 2014-05-12 19:58:55 | i kategori Allmänt

Igår var jag och Ida som tidigare nämnt och tävlade i Bratteborg. Ida har redan skrivit hur det har gått för henne och Manne...nu tänkte jag skriva lite om Perra och Sparven.
 
Jag red två klasser med Sparven. 90cm och 1m. Första rundan var han nolla. Rundan kändes bra, men framridningen blev inte riktigt som jag tänkt mig. Sparven trampade på en sten på framhoppningen och blev halt några steg. Jag trodde att han fått in en sten i hoven och hoppade av för att kratsa ur hovarna. Detta tog givetvis tid...så inför första rundan hann jag inte med mer än lite trav, galopp och några språng. Jag är en fan av att rida fram i lugn och ro..men icke ;)! 
 
Perra då, var ordentligt spänd på framridningen. Men efter att ha hoppat och trimmat intensivt på framhoppningen/framridningen var han relativt avspänd när jag red in på banan. Perra hoppat helt otroligt bra! Jag hade faktiskt gåshud på armarna flera gånger. VILKA LYROR han gjorde...på varje hinder. Det var faktiskt en av dom bästa känslorna jag någonsin haft på en häst rygg! Han var felfri och hela banan var rytmisk och riktigt bra. Jag tänkte mycket på vägen när jag red banan.
 
Sparven hade ett ner i 1m klassen och jag vet inte riktigt varför. Det jag är glad över är att vi hoppade kombination för första gången på tävling och det gick bra...han var spänd på A hindret men övertygades ändå av mig. Och jag tror att med bra ridning och konsekvent ridning på kombinationer både hemma och på tävling så kommer det spända snart att släppa!

Hade förresten en aha upplevelse igen =)!! Jan Brink skrev att man ska kunna tre saker för att kunna rida. 
1. rida sin väg
2.bestämma takten
3. bestämma steglängden.
 
När man tänker efter så är det ju faktiskt det viktigaste med hoppningen...=) och markarbetet. Jag tränar på detta för Ange varje gång och det är lättare sagt än gjort.
 
Imorgon blir det tidigt morgontrim på banan för efter det blir det jobb både dag å kväll.
 
ha det gott
KRAM Fia
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: