Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Känslan att arbeta som TEAM

Publicerat 2014-03-18 16:39:00 | i kategori Allmänt

Jag ( Ida ) är så otroligt tacksam för att jag har så många i min närhet som stöttar och hjälper till med hästarna mitt stalls team <3.
Vad är ett team då? Jag tycker i allmänhet att man kan arbeta mer som team, inte bara i sitt specifika stall utan även vid andra tillfällen =)
 
I ridsporten (vet inte om det är specifikt just ridsporten) tycker iallafall jag att många personer kan vara lite nedlåtande om andra. Alla rider på olika nivåer, ridit olika länge och har olika förutsättningar med tränare, hästar och dylikt. Jag upplever att det är mycket roligare om man kan stötta varandra, en snäll komplimang eller bara ett leende gör så himla mycket. Alla kan ha en dålig dag, både hästar och ryttare. Ett exempel på tillfälle där personer kan ha lite svårt att samarbeta, är framhoppning på tävling, där är det ofta så att en ryttare rider och har en medhjälpare som står på banan och höjer, sänker hindret. Jag vet inte hur många gånger jag har råkat ut för både som ryttare och medhjälpare personer som tror att de tillfälligtvis äger hindret de hoppar på. Man har som oftast inte många minuter på sig att hoppa fram, vore det inte enklare då att man höjer och sänker emellan ekipagen? =)
 
 
 
Alla har väl hört talas om världsmästaren?? Då menar jag inte Roffe, Malin eller Marcus Ehning utan den beryktade läktarryttaren!! Inte någonstans kan man hitta så många proffs som på läktaren på tävlingar!! Som kan allt, vet allt!!! Jag har ett alldeles lysande exempel som jag själv har upplevt! När min farbror John skulle hjälpa en tjej i sitt stall med en häst som var väldigt stallmodig, absolut inte hemma på träning utan bara på tävling. han fick rida med väldigt mycket press framåt i första klassen och då var det en kvinna brevid mig som kommenterade detta. När han sedan gick i mål så applåderade jag högt och utropade BRA JOHN WOOHOOO!!! Jag kan säga att hon fick bära dumstruten på sig efter det :P Jag kan tillägga att hästen klassen efter gick som en klocka!!! =)
 
 
 
För att återgå till mitt stalls team, så har vi hoppat idag. Jag hoppade Manne idag och han var väldigt fin!! Manne är oftast lat och busig men hoppa det kan han och han gör det så okomplicerat! Vi hoppade bana idag och vi hade flyt hela banan igenom. Det vi måste träna på är att han måste runda sig runt min innerskänkel (han vill gärna fuska och skjuta in innerbogen) även när vi hoppar och att han skall vara rakriktad i höger varv, han vill gärna banana sig för att komma undan. Sen måste han göra rena byten utan att ta skutt på 1 meter upp i luften hahaha, han är så knasig den där! <3
Fia och Perra skötte sig kanon, Perra är en väldigt ambisiös häst som överhoppar sin i VARJE språng. Därför så är det viktigt att inte höja hindrena för mycket utan hoppa lågt, i balans. Det är lätt att "bränna ut" en så fin häst annars. Fia är jättenöjd med honom och han är väldigt trevlig att titta på. Han har den perfekta formen från början =) Han har väldigt lätt för sig
 
 

 
 
 
Mighty & Sandra går från klarhet till klarhet och Mighty är en häst som älskar hoppa, han är riktig fin i sina bakben över hindren och hoppar enkelt. Han krånglar inte till det, utan bara hoppar. Sandra och Mighty hoppade några hinder på 1 meter idag, plättlätt och snyggt var det med =)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: