Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Den här frågan är viktigt det här måste lyftas!

Publicerat 2014-03-26 11:30:00 | i kategori Allmänt

 
Igår skrev jag en statusuppdatering på min facebooksida om hur jag ser på ridsporten och utvecklingen som skett under de åren som jag har varit delaktig i hästsporten. Tanken har väckt mig flera gånger, men just nu känns ämnet extra aktuellt med tanke på tv-serien Elitryttarna. Är hästsport en rikemanssport?
 
Jag vill ju egentligen inte lägga fokus på enbart kostnader i detta inlägg, men på något sätt blir det en central del av det jag skriver idag!
 
Jag har delat in mitt tyckande i två delar:
 
Kostnader för tävling samt ett förändrat synsätt.
Under de år jag tävlat hoppning med mina hästar (började tävla storhäst för 18 år sedan) har mycket ändrats. Det som jag tycker påverkar min ekonomi mycket gällande tävlingar är att:
  • bensinpriset har höjts
  • start och anmälningsavgifter har höjts
  • veterinären har blivit dyrare
  • Ryttarlicens och medlemsavgifter har blivit dyrare
  • nu måste man betala licens för hästen varje år
  • Kontanthanteringen har stoppats på tävling genom tdb, vilket minskar flexibiliteten och tar ut onödiga avgifter vid varje anmäld start.
  • ökad boxavgift på meeting

 

Genom tdb har man också börjat ha ett anmälningsstopp på tävlingar, vilket gör att man allra helst bör anmäla flera månader i förväg. Senaste åren har en hel del tävlingar blivit inställda? Varför?

Pratade med en vän och överdomare om hur vi som ryttare ser på tävling. En del rider tävlingar som enbart ligger nära på grund av bränslekostnader och en del väljer tävlingar efter underlag och utförande (de flesta enligt mig). Att man börjat ha tävlingar med internationell standard tycker jag är jättebra, att man kan ha krav på underlag, service osv. Med det har anmälningsavgifterna höjts till vissa tävlingar samt att man i vissa fall kräver uppstallning för hästen för ett deltagande. Personligen tycker jag det är ett sunt tänk att vi alla med mindre och större plånbok väljer tävlingar efter kvalite, det jag tycker känns fel är att man glömmer krav på prispengar och att vi ryttare någon gång måste få något tillbaka av det vi ger. Vi kan inte tillåta att enbart få startavgift tillbaka i en klass med 100 starter och man hamnar bland de 4 första, vi måste säga nej!

 

 
 
Vardagliga kostnader och tid för satsning.
 
För varje start man gör under året ligger timtals med träning och reflektion. Alla har vi olika mål och olika syn på när och hur mycket vi behöver träna. Själv tränar jag varje vecka för tränare. Antingen är det hoppning eller så är det markarbete. Jag lägger ner massor med pengar på detta...jag och många andra! Man har olika förutsättningar, jag rider med en häst i veckan medans andra lastar in en hel hög i en lastbil och åker och tränar i flera dagar för tränare. För att kunna göra en satsning på hästarna krävs precis som med alla andra sporter tid, tid ÄR pengar. Alla proffs lägger hela sin vardag, hela sitt liv på sin dedikation. För att vara proffs krävs sponsorer eller att kapital finns inom familj/närhet från början.
 
Jag arbetar 8 timmar varje dag, sen är jag i stallet. Ett proffs eller en person med högt kapital i almänhet kan lägga ALLA timmar på sporten och även en hel del tid för rekreation på kvällen då vi inom bredden är i stallet. Är man proffs är ridningen ens jobb.
 
Jag har vänner som arbetar professionellt, där har man arbetat från morgon till kväll utan pauser, utan semesterar, samt haft ett gott sinne för affärer...de har slitit sig fram dit de är idag idag...men i toppen...nej nej där hamnar de aldrig, det krävs så många miljoner varje år för att hålla sig på den nivån. Är det inte en rikemanssport då? Jag tycker nog att en satsning på 400 000 i månaden är överklass. Absolut!! Samtidigt skulle jag själv GÄRNA vara i den sitsen...även om det är tufft och slitsamt så är det mångas dröm....min dröm!
 
Arabländerna har börjat dyka upp i hästsammanhang.......för där finns det pengar =), visst?!
 
 
Man kan säga vad man vill om denna sport, jag älskar den..kommer alltid prioritera för att kunna hålla på! Vi måste värna om eliten självklart, man är ju stolt så man spricker så fort några av våra svenska stjärnor hävdat sig internationellt!
 
Det jag vill är bara att bredden ska kunna fortsätta, för jag är bredden och jag vill!! Precis som ni!
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: