Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Hur kul kan ett skrittpass på en halvmörk isig ridbana vara?

Publicerat 2014-01-21 21:42:04 | i kategori Allmänt

Som tidigare nämnt så är det inte så enkelt att följa planen, Jag hade ju tänkt att åka och hoppa lite i ridhuset idag. MEN, vädrets makter rår jag inte för tyvärr....det är fortfarande farligt halt ute och pappa avrådde mig från att åka idag. Pappa tyckte att jag skulle rida i spåret istället. Vad gör man då? Turligt nog så har jag "coolat" ner nerverna lite på senare år, hade det varit ett par år sedan (eller typ förra..hihi) så hade jag förmodligen slitit bort håret från huvet som matadoren i ferdinand. 

Tänkte göra det mysigt istället. La en lång stund på rykt at Sparven, Gunnar var med och fjäskade med slicksten medans jag broddade. La på honom ett tjockt mysigt Ulltäcke, 
 
Väl på spåret upptäckte jag till min fasa att saltet behöver fyllas på, det var bara lite halvt som halv tinat. Det slutade med att jag skrittade Sparven i 40 minuter. Hur kul kan det va då?
 
Faktiskt jättekul. Jag red honom på ett tvådelat bett idag, som jag tisigare nämnt så kan det vara bra att byta bett ibland för att inte få ett alldeles för "montomt" tryck på lanerna (kan skryta med att Torbjörn Lundström, tandexpert på häst sa att Sparven hade en väldigt fin mun och att jag gör helt rätt med honom). Jag varierar inte betten särskilt mycket, tredelat, tvådelat och vid kravlös uteritt hackamore.
 
För sparvens del är det bra att skritta mycket eftersom han är så glad i att tåga på framåt att han måste lära sig att hejda sig lite i takt och tempo i skritt...han är så sugen på att jobba framåt att han gärna börjar trava så fort jag kortat tyglarna...söt =)! Jobbade igenom vänstersidan bra idag och i höger varv var bogen riktigt bra med! Hade en sån där GALET bra känsla, ett "sug" i handen..han la sig jämnt på båda tyglarna, sög på bettet och frustade....DÄR VAR JAG RIKTIGT SUGEN PÅ ATT JOBBA I TRAV OCH GALOPP OCKSÅ!! Men jag fick helt enketl nöja mig med en liten teaser inför morgondagen då jag faktiskt har blivit lovad att få skjuts till ridhuset,
 
Har en dag med nästabn 13 timmar på jobbet....och det är då man känner att stallet är mitt mekka när jag hoppar upp på hästryggen och enbart fokuserar på vad jag och vad min häst gör!
 
Ha en riktigt fin kväll nu.
 
KRAM Fia
 
ps. jag tror faktiskt att jag och syster har räddat ett liv, inget som jag tänker skriva om nu. Men jag kan säga att man aldrig ska ta någon eller något för givet...va tacksam <3
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: