Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Fin häst och en helt annan plan än den tänkta...

Publicerat 2014-01-06 17:23:48 | i kategori Allmänt

Så blir det ibland.....Perra fick nya skor idag så jag valde att vila honom istället för att trimma på banan. Sparven fick också vila. Detta gör att båda hästarna fått två dagar på raken med vila. Jag tycker inte att det gör så mycket, hästarna behöver vilan också, dels för att smälta sina upplevelser med mig och dels för att musklerna växer under vilan. 
 
Red Manne idag....ÅH vad bra han har gått!! Manne är ju som tidigare nämnt en ganska lat häst. Han är också lång i kroppen och rätt stor. När jag rider honom jobbar jag mycket med "renodlade hjälper". Jag är väldigt mkuj i stödet i benen när jag rider honom och när jag ger skänkel av någon anledning så är jag snabb på att ge honom en ordentlig skänkel om han inte lyssnar första gången, samma sak gäller förhållningarna.
 
Började med att rida honom innanför spåret i både skritt och trav, jag började kräva formen av honom direkt eftersom det var blåsigt ute idag och han behövde ha fokus på mig istället för annat. Red över bommar på långsidan och tänkte på vägen, forma med innerskänkel i svängen och möta upp med ytterskänkel för att få honom rak. Jag hade också en mycket rörlig hand hela tiden. Kramade nytertygeln som att det var en degklump =)! 
 
I galoppen red jag honom tio galoppsprång, saktade av och red 3 travsteg och sen igång igen. Jag kände att han lyssnade bra på mina förhållningar och han var framför mig i galoppen,ihop och eftergiven! JÄTTENÖJD är jag.
 
I övrigt har jag ridit litegrann på två hästar vars ryttare jag hjälper med markarbete. En, ponny och en liten stor häst.Trevliga hästar tycker jag. Den lilla storhästen var av kallblodsras och jag måste säga att ridbarheten kan vara hög ändå. Jag tycker det kan vara lättare att hjälpa till om man kan sitta upp ibland och känna "problemet".
 
Nu ska jag äta lite mat och sen bege mig till gymmet.
 
Ha en superbra kväll alla
 
Kram Fia
 
Lille Mani <3
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: