Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Arbete på banan och i ridhuset

Publicerat 2014-01-02 11:13:00 | i kategori Allmänt

Igår fick sparven gå på banan och Perra fick åka med en sväng till ridhuset. Det som jag tänkte på mycket när jag red i början var att träna på snabba övergångar. Som Pether Markne sa på en träning; Tänd och släck! Jag travade 10 steg tog ner hästen till ett skrittsteg och sen igång i trav igen. Efter att ha ridit så en stund på båda hästarna så kände jag att de väntade bättre på mig. Det som man måste tänka på är att inte ta samma tygeltag flera gånger, tar man ett tygeltag då hästen inte lyssnar är det viktigt att ta ett kvickt lite starkare tygeltag så man inte får dragkamp. När man gjort det prövar man ett fint igen =)
 
Började rida lite sidvärtes med Perra också, jag känner att han är en häst man behöver aktivera huvudet på.. Han blir så lätt spänd och koncentrerad på annat än på vad jag gör på hans rygg. Han är ju så väldigt ridbar också så han behöver utmaning för att utvecklas vidare.
 
Idag får hästarna vila, sen kommer jag att rida ut ordentligt tre dagar i rad!! Sen hoppas jag på att hinna med lite extra ridhustrim i Januari innan vi far på semester!
 
Ha det toppen! 
 
Kram Fia
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: