Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Premiärtur och hoppträning

Publicerat 2014-02-20 12:49:37 | i kategori Allmänt

Var ju som sagt och hopptränade för Jens igår. Sparven var så otroligt ridbar och fin. Hoppade bana med egentligen bara en kniksig linje där man fick rida på 6 tillbaka på böjd båge för att sedan gå på en distans tre galoppsprång rakt fram. Ridmässigt är jag nöjd med mig själv på träningen.
 
Det jag är mindre nöjd med är att jag inte hade förmågan att avsluta när det gick så himla bra utan hoppade lite högre och lite fler språng än vad sparven egentligen orkade för dagen. Det är rätt svårt med den hästen eftersom han hela tiden är så mjuk och ridbar så är det svårt att känna när han blir trött.
 
Hade några stopp på sista linjen även att han kom på bra avtstånd till hindren, hade honom lite flott på ett räcke en gång och mjuknade med för mycket vilket var i princip det enda felet på träningen under kvällen, låg lite för mycket fram över de högre hindren också vilket jag måste träna på att sträcka upp bättre.
 
Fick sänka ner sista linjen och trava över för att sedan ta en gång i galopp och då gick det fint. Kommer fokusera på att stärka honom mer nu. Ut och galoppera, klättra, hoppa lågt och ofta.
 
Perra då, skritt och trav på banan idag. Han har ju blivit tömkörd nu lite innan jag satt upp vilket jag är väldigt tacksam över. Han var lite krum de första stegen, sen gick det bra. I början av passet låg han lite hårt i handen men jag brydde mig inte om hans form utan red honom så att han skulle runda sig för min skänkel och gå min tänkta väg. Gjorde några övergångar och efter 5 minuter var han så fantastisk som bara han kan vara! Han gick i en djup och stadig form. En form jag gärna arbetar honom i eftersom att när han är spänd gärna går med nacken lite högre och trampar "luft".
 
När jag kommer hem ikväll ska sparven få en timmas skritt. Sedan ska jag mocka klart, han bara rida och göra maten till hästarna i morse.
 
Ha en bra dag! Kram Fia
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: