Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Positiv start

Publicerat 2014-02-25 13:00:00 | i kategori Allmänt

Kände redan när jag slog upp ögonen på morgonen att detta kommer bli en härlig dag....solsken...åhhh..det är så att det blir pirrigt i magen till och med!
 
Har varit uppe i stallet innan jobbet idag och arbetat med Perra. Jag hade ju som sagt ingen rolig dag med honom i söndags och igår fick alla mina hästar vila eftersom jag jobbade mellan 8-20.
 
Manne reds av Jonna.s igår, hon hade fått i uppdrag att rida intervaller i galopp, skritt och inte bry sig så värst om hans form....och ja, vad säger man...den där Manne måste man hålla kort. Han blev möteskygg och höll på och larva sig..Så idag blir det ordentligt trimpass på banan med honom.
 
Perra var som sagt dum i söndags och stod på bakbenen, i ärlighetens namn så är jag ALLERGISK mot hästar som gör det! Bestämde mig för att göra lite ändringar för att underlätta igångsättningen med honom.
 
Har släppt ut honom på lösdriften tillsammans med Mighty nu, innan har han gått i en hage själv...eller snarare stått...Nu rör han sig dygnet runt och Mighty och Perra busar mycket med varandra.
 
Märkte skillnad redan i morse. Longerade honom en stund i skritt och trav innan jag satt upp. HERREGUD, han är verkligen den finaste häst jag någonsin suttit på i hela mitt liv!! Det gäller att kunna förvalta hans kapacitet på rätt sätt också. Han har en skarp stam, vilket märks och det är viktigt att inte komma till lägen då han tror att han kan bestämma.
 
Red honom på volten där det läskiga inte är (longerade honom där dock). Red i skritt, trav och galopp. Han hade en fantastiskt fin form och la sig jämnt och härligt i handen. Avslutade med att leda honom runt den "jobbiga" volten, med longerlinan och pisken i vänsterhanden..det var lätt att dutta till med pisken på hans bak så fort han blev tveksam utan att jag själv behövde ändra min position bredvid hästen.
 
Tänker longera varje dag innan jag sitter upp, kommer jobba mer med tömkörningen också eftersom det är lättare att bestämma voltspåret när man tömkör. Tänker möta problemet om några dagar igen...men känner att onödiga situationer är bra om man kan undvika. Tror att överskottsenergi är en anledning till mycket dumt hästar gör under vinter/vår......skrittmaskin...det skulle man haft =)!!
 
Sparven ska trimmas idag på banan han också...lite på bommar tänkte jag. Imorgon ska vi rida ut och sen avsluta med att hoppa linjer =)!!
 
Ha en bra dag!
 
Kram Fia
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: