Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Bra dag idag

Publicerat 2014-02-26 20:32:00 | i kategori Allmänt

Kändes så himla gott igår när jag pratade med en av mina bästa vänner i telefon. Hon är också hästtjej och hade liksom jag en skitdag igår. Ja vi sitter ju alla i samma båt, det är inte alltid medgång och en dans på rosor...den som påstår det talar inte sanning ;)!
 
Idag har jag som tidigare nämnt logerat Perra, han var jätteduktig, hade han inspänd och longerade honom i skritt och trav i ca 20 min. Hade med mig en slickesten som han fick smaka på när han var duktig, han behöver ju inte alltid möta barska sofia =)! Anledningen till att jag longerade honom inspänd är att jag vill härda honom och vänja honom vid det mesta. Det ger ju också mig ett större register på hur hans reaktioner är på olika saker i hanteringen.
 
Red sedan Manne på banan, han var fin idag. Red på bommar på medelinjen där jag varierade med att rida rakt fram och ibland gjorde volt åt öger eller vänster. Travbommarna låg två och två med ca 7m emellan vilket ger möjligheten att variera sig innan. Red sedan Manne en hel del längs med fyrkantspåret..eller snarare sagt en bit innanför i vanlig ordning, Han kändes fin och väntade bra på mig. Jag kom åt hans högra bakben bra idag vilket märktes när han gjorde ett byte för att slippa ;)
 
Sparven hoppades idag, hoppade på en linje som var räcke oxer. 14 meter emellan, Vi hoppade väldigt lågt idag och det kändes för hästarna backade inte av någonting..plus att vi var ute för första gången. När jag värmde upp red jag en övning som jag tycker fungerade väldigt bra! Jag red en åttvolt runt hindren på linjen vi hoppade. Jag red dock inte en båge utan rakt (som snett igenom) mellan hindren.. Så himla bra eftersom jag hade chansen att arbeta en kort stund med hans dåliga (starka) sida för att sedan rakrikta och sedan relativt snabbt jobba med den andra sidan. Sparven blev jättefin och det var bra att inte sätta för stor press under för lång tid.
 
Vi kommer hoppa igen i helgen..kommer försöka rida ut honom lite mer emellan. 
 
Red Perra som avslut, han fungerade jättebra, red övergångar i skritt och trav. Han gick i en djup och stadig form. På lördag ska han få sig ett ordentligt galoppjobb. 
 
Ha en toppenkväll!! 
 
Kram Fia
 
 
 
 
Hoppas ni gillar såna här inlägg? Tycker ni att dom är för långa? 
Postat av: Silke

Vad fint hästen går!

2014-02-26 @ 20:49:23
URL: http://silkez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: