Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Att vara kompis med sin häst är inte samma sak som att hästen bestämmer

Publicerat 2014-02-16 17:34:00 | i kategori Allmänt

Har i uppgift nu under den tiden Ida åker på semester att rida Manne åt Ida. Det är en rolig överenmskommelse och Jonna.S ska även stötta upp lite där. Jonna.S har även ridit Sparven lite åt mig när jag varit på semester vilket är bra eftersom jag kan vara med på både hoppträning och markarbetsträning med honom denna veckan!
 
När jag red Manne idag fick jag vara extra noga med att tala om för honom i början att det var just JAG som satt på ryggen, han har slängt av Emma och brallat med henne när hon ridit honom veckan som varit. Emma har också upplevt Manne lat vilket jag inte alls blir förvånad över.
 
Manne är en häst som har ett "hårt huvud", han har väldigt lätt för att "glömma bort" sin ryttare på ryggen och är man inte bestämd och sätter honom i arbete hela tiden kan man få lägga ett helt pass på banan då han bara koncentrerar sig på allt annat som inte har med vad ryttaren vill att göra. Tittar på saker och är okoncentrerad, sen blir han lätt lång och seg om man inte ger honom tydlig skänkel (hård skänkel) och sedan släpper skänkeln när den inte behövs. Har man ett jämnt stöd i skänkeln hela tiden blir han seg och loj.
 
Fick som sagt börja passet med att säga HÖRRUDU nu jobbar vi, han gled ut för ytterskänkeln och krängde lite upp mot staketet (spåret var ju blött ajaj), då gav jag honom en stark ytterskänkel vilket gjorde att han ville springa iväg, då tog jag tag i tygeln direkt och talade om för honom att inte springa ifrån min skänkel, sedan red jag innanför spåret istället hela passet för att slippa gnugga staketet och hålla koll på hans yttersida. Han var riktigt fin i alla gångarter, han ville gärna kolla ner på en stor isklump som ligger i slänten nedanför ridbanan, då använde jag strark innerskänkel och ställde honom för att få honom att lyssna på mig! En tvärvändning i skritt blev det, men jag känner hans minsta rörelse jag har ridit honom så mycket så för mig var det inte svårt att sitta kvar. Manne har ju varit lite dryg mot stackars Emma och han är ju Camaro M - ponny, så han får inte ta över, det är viktigt!
 
Det jag menar med rubriken är att hästen ska göra som ledaren vill, den ska stå still när man håller den, när man hoppar upp. Den ska vara övertygad om att det jag säger är det som gäller. Läste på någon blogg att en ryttare struntade i att rida varje gång hästen gick ett steg från pallen för då ville den inte bli riden, eller när hästen inte själv kom fram i hagen då ville den inte heller bli riden den dagen, tycker själv att hästen är ouppfostrad om den är svår att sitta upp på...eller om den går ifrån en när man ska hämta den anser jag att det är något annat i hanteringen som inte fungerar, mina hästar kommer alltid till mig i hagen när jag ropar på dem.
 
Man ska vara snäll, men man måste vara tydlig och konsekvent....en häst väger 500kg och om den blir ledaren, då blir det farligt!
 
Sparven var underbar idag som vanligt, galet pigg och första avsaktningen i galoppen då bockade han på stället! Härlig häst den där sparven!
 
hade kontakt med Arnold Assarsson och det är ingen omöjlighet tror jag att få hit honom till Jönnet! Men eftersom jag har hållt i andra såna helgträningar så vet jag vilket jobb det innebär för mig. Jag tränar för Jens och för Ange vilket jag trivs kanon med och ska fortsätta med, men tycker om Arnolds upplägg på sina träningar då han hela tiden går tillbaka till grunderna och det är det vi behöver träna på, sen har han ju blivit utsedd till sveriges bästa tränare så visst hade det varit kul om man fick till en sån helg! Anmäl gärna ert intresse här om det låter intressant.
 
Ha en bra kväll!
 
Kram fia
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: