Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Utvärdering och tankar kring gårdagens pay n jump

Publicerat 2014-04-17 13:49:00 | i kategori Allmänt

Jag (Fia) och Sandra var alltså på Pay n jump igår kväll. Eftersom jag var allmänt nojjig över att det skulle hinna skymma för mycket tog jag enbart med mig Perra (sparven fick en lång och skön uteritt på hackarmore ihop med Binis och Sandra). Sandra hade med sig Vip wins Mighty Heart. 
 
Skillnaden på denna pay n jumpen och de andra jag har varit på är att jag inte hade riktigt så mycket tid på mig att hoppa och rida fram. Där man enbart red fram var det allmänt rörigt, många unghästar på samma plats, där dessutom styrbarheten på en del av dem var lite sådär. 
 
Red en 70cm klass och bestämde efter första rundan att hoppa en 70 till. Sandra hoppade efter mig så jag stannade bara kvar och red en runda till efter henne. Perra var duktig tycker jag....han är i grunden en modig häst...försiktig, men modig. Det enda som jag kände störde ritten var att Perra inte riktigt tyckte om äggbettet jag red på. Hade valt att ta på honom det eftersom han har lite känsliga mungipor (har såna breda läppar som Locantus har och det gör dem mer känsliga för tryck på lanerna). Tänkte att ett äggbett har bredare anläggningsyta i mungipan...men det passade inte herren så bra...han skakade en del på huvudet under ritterna, tänkte då mycket noga på att sitta stadigt men att ha "flexibla" armar och bara strunta i hans huvud. En sån grej går liksom inte parrera med handen.
 
Sandra Gjorde som tidigare nämnt två jättefina rundor med Mighty och vi i klubben för inbördes beundran hihi...konstaterade på vägen hem att vi har förberett hästarna på ett bra sätt för det här!
 
Vi började genast spåna på hur vi skulle kunna göra detta ännu bättre, hästarna är ju väldigt tittiga på saker som "sticker ut", så snart som möjligt ska vi därför bygga fler titthinder. Vi har en hel del riktigt innovativa och bra planer som vi ska visa för er senare!
 

I eftermiddag kommer min bästis Josse hem, hon har inte suttit å en häst på ett år säkert! Så nu tänker jag förgylla hela hennes helg med en stund på BÄSTASTE sparvens rygg! Perra ska borstas och skrittas idag, imorgon ska vi ut i skogen liksom på lördag. Känner att hästarna fått gå mycket på ridbana på sistone...jag vill ha GLADA hästar och SUNDA hästar...därför MÅSTE jag VARIERA mycket.
 
Tänkte skriva min åsikt om åsiktsinlägg senare. Fick ett svar på vad ni läsare vill ha...så jag antar att ni i det stora hela är nöjda! =)
 
Ha en underbar skärtorsdag
 
Kramar Fia
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: