Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Hoppning Manne

Publicerat 2014-04-13 21:06:12 | i kategori Allmänt

Sitter här hemma och är bra svettig nu =)! Jag (Fia) har varit och hoppat Manne och fodrat och fixat i stallet. Manne är en häst som man  verkligen måste arbeta konsekvent i varje steg, ingenting får man "for free", förutom alla pris på tävling dock ;). Det är den gången jag känner att jag har det så "förspänt" med Sparven och Perra som i grunden är så ridbara hästar.
 
Manne ÄR VERKLIGEN en PONNY i sitt lynne (han har en ponnymamma). När saker blir jobbigt så gör allt möjligt för att slippa jobba. Slår bakut, blir plötsligt tittig, tvärvänder åt annat håll, drar i väg som att en geting stuckit honom i rumpan, smygökar tempot, byter galopp....eller "bara korvar sig"! Allt detta är nog egentligen mycket jobbigare att göra än att bara foga sig =) haha!!
 
MEN, Manne är verkligen en trevlig skit, hinderklok som få (ett öga i varje hov), bangar inte på något och han är dessutom en riktig kelgris...så han e rätt go ändå! Sen måste man verkligen rida på honom och det ger så mycket tillbaka när man sedan ska rida andra hästar! Man tränar också sitt tålamod på honom hihi.
 
Värmde upp i skritt och trav och började arbeta direkt i skritten och aktivera...aktiverar man inte Manne så aktiverar han istället med hyss. Gjorde öppna och lite skänkelvikningar ut i från spåret och tillbaka. Gjorde övergångar från trav till skritt.
 
I galoppen red jag en övning som Manne tyckte var jättejobbig. En övning som jag tagit från Pether Markne. Jag galopperade på rakt spår förbi ett par bommar sedan var jag tvungen att vända tillbaka för ytterskänkel och ställa inåt, vi vände tight...om ni är nyfikna på övningen så har Tyra Sjöstedt den på sin blogg (det var där jag hittade den). Den här övningen tvingar hästarna att sätta sig på bakbenen plus att man själv får träna sin sits och använda skänkel och inte bara massa tygel.
 
Efter det hoppade jag många, många språng i galopp på ett kryss. Manne ville gärna "banana" sig efter krysset och rusa iväg i sitt tempo. Därför gjorde jag konsekvent halt efter krysset flera gånger tills han lyssnade upp, efter det var jag noga med att han skulle gå min tänkta väg och vara så rak som möjligt.
 
Hoppade detta krysset som ett hinder också. Han var jätteduktig och jag måste säga att jag är tacksam som får hoppa Manne åt Ida ibland. Han är riktigt rolig att hoppa busen!
 
 
Ha en trevlig kväll!
 
kram Fia

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: