Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Det är bara toppen av isberget!!

Publicerat 2014-04-18 15:41:37 | i kategori Allmänt

 
Varför håller jag på med hästar? Jo, för att varje dag har jag en vilja att arbeta hårt varje dag en vilja att utvecklas. Titta på Stephanie Holmen till exempel när hon rider felfritt och snyggt i klass efter klass.....det vi ser är bara toppen av ett isberg, det som vi får se och uppleva och ta del av är bara en ytters liten del av allt slit och arbete som ligger bakom framgång på tävlingsbanorna!
 
Först och främst tycker jag att ett gott horsemanship måste prägla arbetet med hästen...går något snett, då är det till 99,9% vårt fel, vi som hanterar och rider hästen! Ett gott horsemanship för mig är att se till att hästen mår väl och att göra allt för att det ska bli så bra som möjligt runt hästen.
 
Äntligen har jag åkt ut på pay n jump!! Jag har arbetat med mina unghästar nu i flera månader för att förbereda dem på bästa sätt.....hjälpa dem så gott jag kan för att de ska få en positiv upplevelse av tävling och att de ska bli modiga hästar, kanske någon gång i framtiden vinnare! Precis som Peder Fredricsson sa: Det kan ta år att få fram en vinnare och man måste hela tiden känna av hur mycket man kan pressa och begära av en häst så det inte blir för tufft för den.
 
Jag tycker att gott horsemanship också är att kunna lägga sig platt inför ett problem, ta hjälp av dem som kan...titta och härma dem som kan. Att ha viljan och också förstå att vi alla ha något att lära av varandra. Tror ni att Ehning aldrig har tagit hjälp för att han är en av dem absolut främsta i världen? INGEN FÅR NÅGOT GRATIS!!
 
Jag håller på med hästar för att varje dag det sker en utveckling på något sätt hos min häst blir jag varm i hjärtat, varje gång jag blir lite bättre i kommunikationen med mina hästar tänds glöden inom mig, den inre glöden som får mig att driva på, vilja utvecklas arbeta hårt och vara ödmjuk.
 
Det är inte bara resultaten som ger mig motivation....för den som enbart drivs av priser på tävlingar har enligt mig ingen inre motivation utan bara yttre och ingen äkthet i sitt intresse...
 
Tack för mig // Fia
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: