Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Detta är ett ämne som berör ALLA, jag kokar över snart!

Publicerat 2013-10-23 14:24:11 | i kategori Allmänt

Jag, Fia jobbar ju inte med hästar på heltid som ni vet...jag arbetar i skolan också. Detta jag skriver om nu har inte på något sätt med min arbetsplats att göra utan om en helt annan händelse som jag fått kännedom om.
 
När jag hade häst på Jönköpings fälttrittklubb var jag tvungen att jobba extra för att finansiera stall och bensinkostnader. Jag jobbade på krogen, jag jobbade också ett par gånger med att mocka Jfks stallar (alla ridskolehästarnas boxar). Det var jag, Sofia 30 år gammal och de andra....14 åriga tjejerna!
 
Det satt en tjej där en gång hon skrubbade en box noggrant som få.Jag kommer ihåg att jag gick förbi och tittade henne i ögonen, log och sa hej. Hon tittade tillbaka påmig med en förvånande min, nästan lite förskräckt.....hon tänkte..eee...va!? Så efter en stunds tankar sa hon hej lite lågt tillbaka....Varför är det så? 
 
För mig är det givet, för på den platsen är det faktiskt inte självklart att man hälsar även som vuxen. Jag vet också att det finns en hiearki bland ungdomarna (har funnits iaf) vilket jag tror finns överallt...på andra klubbar, på skolor, arbetsplatser...för JA hiearki finns bland vuxna också.
 
Hiearki är inte mobbing, men med hieraki kommer outsagda regler som man bör följa, man bör vara i stallet jämt annars blir man utanför, man bör ha en viss klädstil annars blir man utanför, man bör fjäska för varandra på
instagram annars blir man utanför........UNGDOMAR HAR SÅ MYCKET PRESS PÅ SIG IDAG! 
 
Det ä väldigt lätt att hamna utanför,att inte bli sedd, att må dåligt.....jag vet själv hur det är, turligt nog har jag haft en tvilling med mig under min uppväxt som stöttat mig och tillsammans har vi varit starka. 
 
Det är en sak att ha en konflikt, det borde nog vi alla bli bättre på...att säga vad man tycker på ett konstruktivt sätt och hitta lösningar tillsammans.... Det är nycklar som vi borde ge våra barn också, hjälpa dem att själva hitta bra lösningar påproblem.
 
Barn och ungdomar (även vuxna) är inte alltid snälla mot varanndra,vi måste markera! Tala om att det här accepterar vi, det här accepterar vi inte. Vi vuxna måste visa våra barn och ungdomar hur man beter sig, vad som är rätt, förgå med gott exempel.
 
Ingen ska behöva bli kränkt, ingen ska behöva bli utsatt....och det är vi som har ansvaret, vi vuxna att se till att detta inte sker!!! Jag blir så jävla förbannad (ursäkta språket) och uppgiven när jag får höra hur det kan gå till på vissa ställen. 
 
Var rädda om varanndra, visa barnen hur man ska vara mot varnndra. Så att de i framtiden vet hur de ska vara för att själva må bäst och få sina kompisar att känna värmen och glädjen.
 
Ett ämne som berör alla tycker jag, föreningar, arbetsplatser och skolor.
 
TACK FÖR MIG! / Fia
 
 
Stall vip wins ett sammansvettsat gäng som stöttar varandra i ur och skur (och bråkar som fan ibland ;) )
Postat av: Amanda Niclasson

Så fin blogg du har! :)

2013-10-27 @ 21:01:34
URL: http://femtiotrekvm.blogg.se/
Postat av: lovisa melin

Bra skrivet!

2013-10-27 @ 21:15:57
URL: http://crazypony.blogg.se
Postat av: Tuuli Elmgren

Bra inlägg!

2013-10-27 @ 21:21:59
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: