Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Äntligen!

Publicerat 2013-11-19 12:50:54 | i kategori Allmänt

Äntligen sitter jag här, Fia och skriver.
 
Det händer mycket just nu, har helt enkelt prioriterat bort bloggen ett tag, men nu är jag här igen!
 
Har en intensiv period i stallet just nu. Har som ni vet lämnat bort Mighty till Sandra och satsar helt på Perra och Sparven.
 
Perra och Sparven är två hästar som är ganska lika varandra. Inte alls till utseende och temprament, men när det kommer till ridbarheten så ligger de väldigt nära varandra! Båda hästarna är otroligt ridbara! Både på gott och ont kan jag säga. Perra och Sparven är också försiktiga hästar...därför har jag fått lägga i en spurt när det gäller deras träning.
 
Jag har haft många unghästar som gått ett par dagar i veckan i ridhus/bana...sedan ut och kanske någon tävling. Det har varit ett lagom och fungerande upplägg!
 
Med Perra och Sparven ska jag däremot göra på ett annat sätt! Jag kommer att rida dem väldigt mycket på bommar och småhinder de veckorna hästarna ska ut på P&J, de veckorna de inte ska iväg kommer jag koncentrera mig mer på att rida ut och bygga upp kondition.
 
Anledningen till att jag väljer att göra på detta sätt är för att jag avdramatiserar hinder och bommar de veckor de ska iväg. Båda hästarna är gröna och som sagt väldigt försiktiga och med det kommer gärna att de blir lite för försiktiga.
 
Denna veckan ska Perra och Sparven tränas på bommar och hinder tre dagar innan de ska ut på Pay n jump.
 
För övrigt måste jag tillägga att jag är väldigt glad i Sparven!! Han är jättetrevlig verkligen! Han utvecklas hela tiden, liksom Perra.
 
Ikväll blir det ridhus, tänkte fokusera på att rida på bommar, distans 20 och 24m vilket blir naturligt med 6 och 7 galoppsprång. tänker rida ett par raka linjer med 24 m emellan....träna på rytm och lära känna hästens galopp. Och vad jag ska tänka extra mycket på är position i sadeln och att rida bra vägar!
 
Ha en fin dag!
 
KRAM Fia
 
Juliette en av hästarna jag utbildat i mina dagar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: