Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Ridit stilbanan idag på låg höjd

Publicerat 2013-06-22 20:54:11 | i kategori Allmänt

Idag har jag, Fia hoppat stilbanan med Manne och Izno på låg höjd(50Cm ca).
 
 
 
Jag började med Izno. 
 
Först värmde jag upp honom länge i skritt, han fick skritta med långa tyglar och verkligen sträcka ut halsen och kliva på framåt. Travade honom efter det i fri form, galopperade sedan i lätt sits några varv i höger och några varv i vänster. Efter det red i skritt och trav, formade honom för min innerskänkel, rörde mycket på bettet, travade skänkelvikningar efter spåret. När jag skrittade fram red jag honom i serpentinbågar.
 
när jag började galoppera gjorde jag samma sak, först i samma tempo hela fyrkanten runt, sedan ökade jag på långsidorna och balanserade upp honom på kortsidorna.
 
Hoppade sedan banan 3 gånger. Kände mig väldigt nöjd med honom han var lugn, mjuk och väntade kvar hos mig.
 
Manne:
 
Red fram honom på ett lite annorlunda sätt än Izno. Manne var väldigt vaken idag, vilket gjorde att jag började arbeta honom ganska snabbt i form, detta gjorde jag på grund av att jag ville att han skulle koncentrera sig på mig och inte på allt annant runtomkring. Manne blev fin och eftergiven väldigt snabbt, det märks att Manne är lite mer arbetssam än Izno, när han väl slappnar av och koncentrerar sig på mig så upplever jag honom väldigt lättriden.
 
Hoppade sedan banan, 3 gånger med honom också. Jag fick stämma av honom lite tuffare än Izno, han vill gärna älga iväg och jag blir väldigt lätt stående i stigbyglarna. Koncentrerade mig extra mycket på att verkligen komma ner i sadeln och ta tillbaka honom. Jag stannade honom ordentligt efter 4an. Efter det lyssnade han upp bra. Sista rundan jag red med honom var han klockren! Fin form, väntade bra och lyssnade på mina förhållningar. Hoppade honom med det tredelade bettet med parerstänger. Han funkade super på det! MEN, man ska veta att när det handlar om huvudet på en häst så kan det ändras tills tävlingsdags, upplever att Manne är ridbar och fin till.........HAN TAGGAR FÖR HÅRT PÅ TÄVLING. Då spelar det ingen roll hur lydig han är hemma...haha!!!  Knäppa häst!!
 
Imorgon ska jag hoppa linjer med hästarna, ta ett par högre språng....sedan hoppar hästarna nästa gång i björbäck! 
 
Ha det bra!
 
Kram Fia
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: