Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Bomövning

Publicerat 2013-06-12 21:52:31 | i kategori Allmänt

Jag brukar lägga ut massa bommar i olika vinklar på banan, en del bommar är så man kan rida rakt mellan dem och då med vissa avstånd. Jag brukar leka med galoppsprången mellan bommarna, brukar också rida 5 förutbestämda bommar i taget, som en liten bana. Jag rider ganska korta vägar mellan bommarna.

Det jag fokuserar på är att svänga hästen för ytterskänkel, att krama igenom innertygel och forma hästen runt inner skänkel. Samt att se vägen och hålla rytmen. Denna övningen gör hästen uppmärksam på vad ryttaren vill, gör hästen lösgjord.

Passar perfekt till Manne som gärna blir ofokuserad, spänd och hittar på grejer =)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: