Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Vi är där men ändå inte där

Publicerat 2013-07-29 22:39:00 | i kategori Allmänt

skam den som ger sig säger jag, Fia som sitter vid datorn. Har ridit tre rundor i helgen. 125,120 och 130 cm med Izno. Första rundan i 125cm var jag väldigt nöjd med både mig själv och Izno. Han hade två ner. Två skitner på hinder där jag och Izno kom  helt rätt. Hade ändå ett gott flyt på banan.
 
Jag tycker att det är en svårighet i sig att rida på en stor gräsbana. Inte ett enda relaterat avstånd, och när man rider i full galopp mot ett stort hinder som ligger 20 galoppsprång bort så gäller det att vänta på läget och inte tappa galoppen eller börja ratta efter ett läge. Detta skötte jag och Izno perfekt.
 
I 120 klassen dagen efter så utgick jag, i resultatet står det UTG, men i själva verket så är det som så att jag red en klass med en ny bedömning nämligen: bed a0 a0 två faser TOTALFEL. Man ska alltså rida omhoppning oavsett om man har fel i grunden. Jag och Izno hade två ner i grunden, onödiga rivningar igen....inga fel lägen eller så, utan skitrivningar helt enkelt. Valde att strunta i omhoppningen..det var varmt, jag hade ingen chans till placering...jag ville spara på min lilla häst!
 
130cm klassen då.....vi hade bra rytm, bra lägen utom på ett hinder där Izno kom lite nära. Jag red hela banan med självförtoende, avslappnat, hinder för hinder.....det var bara det att Izno för dagen var för låg. Vi rev många hinder, för många! Jag tror att det beror på den tryckande värmen 29 grader i skuggan vid havet den dagen. På tävlingsplatsen stod luften stilla! Dessutom stod hästarna uppstallade i varma uteboxar där solen låg på morgon till kväll. 
 
Det som jag känner att jag behöver förbättra till nästa gång är kondition och mjölksyra hos Izno. Denna veckan ska han få ta det lugnt i början, sedan blir det fältet en dag och "blåsa ur lungorna", en dag ska jag hoppa studsar på fyrkantspåret och sen ska jag åka till Jens och hoppa lite.
 
På något sätt är det ändå ny kunskap, utveckling och att jobba sig framåt som gör det här med hästar roligt! Jag tycker trots allt att Izno känns väldigt fin i formen, jag måste bara lära mig hur jag ska hantera denna känsliga individ på bästa sätt!!
 
Imorgon blir det upp med tuppen för att rida! Ha en bra kväll!! Kramar Fia
 
Foto: Min bästis!!!! ❤❤❤❤
 
Fick lite nya hästkompisar på tävlningen också! Jag älskar positiva människor =)
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: