Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Reflektion kring tävlingen i björbäck

Publicerat 2013-07-01 15:41:00 | i kategori Allmänt

Har ju som ni vet haft en lång förberedelse inför björbäck. Trimmade för Ange i onsdags och efter det var det bara packa som gällde.
 
Trimmade igenom hästarna när vi kom ner till Björbäck. Både Izno och Manne var både laddade och spända över den nya tävlingsplatsen. Både Manne och Izno låg på framåt mer än de brukar. Jag arbetade hästarna på samma sätt, red dem mjuka i båda sidorna, flyttade dem för skänkel och var noga med att rida i varje steg för att de skulle vara uppmärksamma på mig och inte allt annat(lättare sagt än gjort mina vänner).
 
Manne hade en total urladdning som jag vill kalladet, det räckte med att en häst galopperade upp bakom och hans kropp var spänd som en fiolsträng och svansen låg som en grisknorr över ryggen. Suck....tålamod, tålamod, tålamod.....tur att tålamod faktiskt är en stark egenskap jag har...det är långt.
 
Jag var rejält svettig när jag ridit Manne avslappnad, Izno fick jag ha en väldigt stark sits på, hade till och med lite småkramp i ländryggen..heja mig!!!!
 
Tävlade Manne två klasser på fredagen, han hade ett ner i första klassen och två ner i andra (110cm och 120cm). Har egentligen inget särskilt att säga om rivningarna, hade lite dåligt tempo med honom vilket jag lätt hamnar i när han är spänd och bökig. Han tyckte att tävlingsplatsen var lite otäck med alla husvagnar och tält som fanns längs med banan.
 
Izno gick en klass på fredagen, 120cm han fick också två ner, två onödiga skitpet....även han var spänd över allt runtomkring.
 
lördagen fick Manne paus från tävling och Izno gick en klass. Två ner i denna också. Det var en lång och lite knivig nationell 120. Det luriga med gräsbanor är när de lutar lite upp och ner, det blir lätt ett pet om det rullar på lite nerför. Jag hade en rejäl avsittning på framhoppningen innan jag red in i 120cm efter att Izno "sett något" och inte hoppade i ett läge som jag kände var helt givet. MEN eftersom jag faktiskt bestämt mig för att tuffa till mig och sluta larva så gick vi in och gjorde en kanonrunda efteråt. Det är liksom ingen ide´ att stressa upp sig över missförstånd eller småmisstag som kan ge både små och stora fel...
 
På söndagen hoppade jag 115cm med båda och som ni kan se på filmerna gick det rätt bra...Izno 2a och Manne 8a av 80 starter.... Nu ska jag hoppa Licala, göra fint i stallet... Vi hörs! Kram Fia
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: