Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Träningen i ridhuset idag...

Publicerat 2013-02-24 14:04:09 | i kategori Allmänt

Sitter inne och värmer oss och laddar om inför att gå ut och fixa klart i stallet. Passet i ridhuset idag var en ren fröjd med mina två hästar (Binis såg väldigt fin ut  också, Sandra får skriva om henne senare).
 
Tack och lov kunde vi skjuta på mitt kalas så att vi verkligen hann rida hästarna riktigt noga idag och ge dem  tiden de behövde.
 
Izno:
Var för dagen lite tittig, men jag kände att jag ändå kunde komma till ridning när han tittade och var spänd/laddad.
Jag värmde upp länge i skritt, åter igen det är viktigt att man är noga med skritten. Tycker man ofta ser ryttare som kommer in i ridhuset och börjar trava nästan direkt...inte bra!
 
Izno kändes mjuk och fin, eftergiven redan från början. Jag flyttade honom undan för skänkeln, red tempoväxlingar...trollade lite med steglängden i traven. Han kändes super! Efter det galopperade jag ordentligt framåt i två varv vänster och två varv höger. Det blev en hel del bock och bus, hellre ha det i en friare form när jag står upp och inte kräver något, än att behöva sitta ner och jobba direkt med den överflödiga energin.
 
Jobbade honom på volt och sedan hoppade vi cavaletti på böjt spår. Här var jag noga med att ha honom rund för min innerskänkel. Det som är bra med dessa cavalettiövningar är att man tänker på sin sits hur mycket man följer och att man rätar på sig. Sedan hoppade vi oxer med en bom 5,5m framför. Han var fin!! Han blev lite spänd efter hindret då han tittade mycket på ena kortsidan. Där var jag noga med att sänka handen, komma ner i sadeln och lägga om benen. Det gick så himla bra, no fight!
 
Efter det red jag några språng på en paralell oxer utan hjälp bom. Även här var han väldigt fin! Han hade ett lagom sug mot hindret, det vi behöver tänka på är att ha koll på ytterbogen i svängen och rida avslappnat...vilket vi lyckades bra med idag.
 
Berättar om Manne senare ikväll, en bildbomb lär väl komma också då goa Emma har varit med oss och assisterat idag! KRAMAR Fia
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: