Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Hur jag ser på Manne & Izno...

Publicerat 2013-02-25 06:30:00 | i kategori Allmänt

Jag (Fia) ser på dem som två stycken högpresterande idrottsmän. I vartenda moment då jag arbetar med dem har jag en tanke att de ska må bra och kunna prestera bra! Läste en artikel skriven av en kille som var doktorand vid uppsala univeristet (i näringslära och något annat idrotttjofsan) som handlade om uppvärmning.... Nu är ju hästar inte detsamma som människor, men någonstans fungerar vi ju ändå någorlunda lika.
 
Det finns inte så mycket forskning kring uppvärmning för oss människor. Vad man dock vill uppnå med en bra genomförd uppvärmning är att man ska kunna minska risken för skador och få en god prestation.
 
Det man gör för att fixa detta är då framför allt att:
  • ha en aerob aktivitet för att öka kroppstemperaturen.
  • en period av stretching för att värma upp leder.
  • Utföra rörelser som liknar de man ska utföra senare på passet, dock under lättare former....
 
Hästen är ett flyktdjur, det viktigasteär inte att värma hästens muskler, det vikigaste med uppvärmningen vad jag anser är att värma upp lederna och ligamenten hos hästarna!
 
Om man ser till vad denna killen skrev om uppvärmning så skulle vi vid ett hopp pass tex:
 
  • skritta länge, trava en stund för att sedan galoppera för att få upp hästens temperatur i kroppen.
  • Rida i alla varv, ställa igenom hästen ordentligt för att stretcha den, öka steglängden och försöka variera formen på hästen.
  • Hoppa låga språng för att förbereda den på att stampa av på de större sprången senare i passet(om man nu ska rida på större hinder).
Allt detta ovan låter som en ganska vanlig uppvärmning och helt naturligt....inga konstigheter. 
 

När man sedan ridit klart hästen varvar man ner den, travar av(stretchar hästen i en lägre form). Väl hemkommen brukar jag linimenta benen och även vissa muskler på hästarna. Hästen får varma täcken för att inte bli kall(rider aldrig utan skritt täcke då det är under 10 plusgrader. 
 
De får kost tillskott, massage, magnet täcke, mat vid jämna tider (3-4 gånger om dagen)......De får vara ute mycket. Jag borstar dem för att blodcirkulation ska va på topp....everything to make them HAPPY!! För att vi ska kunna fightas tillsammans!
 
 
Mina "män" är idrottmän. Kommer alltid ge dem det bästa! Något att fundera på!
 
KramKram Fia
 
 
 
 
Izno en av mina idrottsmän

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: