Allmänt       Stallet       Våra hästar       Sofia Berglund       Ida Berglund       Emma Eklöf       Jonna Larsson       Sandra Holmberg-Melin       Jonna Sundgren


Om man skulle skriva för skrivandets skull...

Publicerat 2013-08-29 14:44:35 | i kategori Allmänt

hade man inte kunnat inspirera alltid. JAG Fia har haft fullt upp på sistone, har egentligen haft HUR MYCKET SOM HELST av roliga och intressanta tankar(tycker jag själv..hihi) att dela med mig av. Tiden har tyvärr inte gett utrymme för att skriva. 
 
Var och hoppade Izno hos Jens i måndags. Det känns som att vi utvecklas bra för varje gång vi hoppade. Vi har tränat på att få Izno att backa av lite mer och acceptera mina förhållningar. Tycker vi lyckades få igenom det väldigt bra och Tingsryd tävlingen var ett rejält uppsving i jämförelse med Halmstad där han backade av sämre och hade mer flotta språng. 
 
Nu lyssnar han tillbaka bra, testade av honom i galoppen då jag red 6 galoppsprång fram, tog tillbaka två, sen fram igen. Här var vi ute efter en snabb reaktion, att han skulle lyssna upp direkt för yttertygel och att jag rätade upp mitt överliv. 
 
I hoppningen har han från början velat lite som i markarbetet springa bort från mig, en riktig latmask är han den lille skiten....så sakterliga har han börjat falla mer på plats hos mig. Jag är noga med att få igenom halvhalterna när jag rider och gör många halvhalter hela tiden så att han inte får chans att bestämma sin rytm och sitt tempo själv. 
 
Nu jobbar vi med att få honom mer fram för skänkeln och samtidigt stanna kvar hos mig, rytmen och att få honom hoppa igenom sprången fortsättningsvis utan att bli snabb över. Jag tränar också på att kunna rida riktigt bra på "stora lägen", med stora lägen så menar jag normala lägen med en längre avsprångspunkt på ca 20 cm. Jag har en förmåga att vilja ha hästen nära hindret. 
 
Har helt enkelt inte tyckt om att rida av hästen längre från hindret...men är inte läget för långt ifrån kan det ju vara lättare för hästen att hoppa av där en att "gå intill hindret".
 
 

Har grejat lite i stallet, har äntligen strukturerat upp bland borstarna. får se hur länge den ordningen håller i sig. Hi hi
 
 
 
Ha en bra dag! Kram Fia
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: